جاري تحميل ... فنون

إعلان الرئيسية

جديد فنون

عاجل

إعلان في أعلي التدوينة

جديد موقع علَّم نفسك

جديد علَّم نفسك

 

إبراهيم عبدالفتاح شبل

رباعيات الشبل.


 

_______________

كل شيئ فيا بحبك متهم

حتى العين شاهد ع التهم

والقلب من فعلها قد عشق

صار فائزا بالحب وقد نهم

____________________

رغم إنه فخور بما قد غرم

صار عاشق بالدرب يحترم

حبه للناس عجيبة بالأفق

فتحية لقلب بالعشق غرم

____________________

قلب تحدث و اللسان جفا

بسرد حديث للحبيب  وفا

تشرق لطلعته حلل الجمال

إذا دنا بالقرب ولا البعد نفا

____________________

بعيد الحب ياحلوة أنا لمحك

ماشي وعامل تداري بكولحك

شغلت القلب فسكنت بالنظرة

عاتبت قلبي ليه يخطفه لمحك

____________________

أنا شوقك اللي معدي بحور

صابر عليكي سنين ودهور

العاشق اللي بالعشق يصون

يرجع بنظرة لقلبه المسرور

____________________

بقال الآه تطلع للوجود غنوة

وبسر الآه عاشق أنا النجوة

راضي أنا من الحبيب العشق

نعمل سوا الف سجال وندوة

_____________________

بغني بحب النبي في خلق الله

بقول الله ع العشق النبي محلاه

كان النبى قلبي على قلبي الصبي

لما مات عصفوره راح النبي واساه

__________________

يا دنيا مالك ليه سرقاني

وبدرب الهم ليه وخداني

انا كنت بحالي ولا بالبال

بسببك أنت يكون ترحالي

___________________

محسن اتخانق ويا علاء

كان بسبب أسعار الغلاء

محسن قال منش سليم

وجيوبي صبحت جرداء

________________

أنت يا أمي يانور عينى

داجوا حضنك ضميني

من حنانك رويتي الكل

وبدعواتك يارب احميني

____________________

شغال مدرس وقلب لحلوه مال

وجيبي مفلس ولاعدش فيه مال

دنيا بتلعب بيا زي قرد المهرجان

لاصلاة لا صوم ازاي يدوم الحال

_____________________

الشاعر/إبراهيم شبل


***********************


***********************

إعلان في أسفل التدوينة

اتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *