جاري تحميل ... فنون

إعلان الرئيسية

جديد فنون

عاجل

إعلان في أعلي التدوينة

جديد موقع علَّم نفسك

جديد علَّم نفسك

 

إبراهيم عبدالفتاح شبل

رباعيات الشبل

الجزء الثاني بعنوان أنا إنسان

                 --------


------

الشبل جاي نفحه من الزمان البعيد

جاي يهدي وردة لكل طفل وشهيد

بيجمع حبات العقد ويلضمة بالعيد

الشبل حبة من حبات عقدكم الفريد

----------------------------------------

انا إنسان ومش فوق الوصف بزيادة

فيا عيوب صارت للبشر كما العادة

ليه بشرب قهوة الحياة كتير سادة

قلت الدنيا كتير سادة ومرة زيادة

  ---- -----

ياعم ياللي ماشي وتاهت بوصلتك

الأقصى امامك يرجو منك نصرتك

خوفنا في قلوبنا صار طبع سكتك

ياعم احنا زيك بندور على قبلتك

-------------------------------------

الإصرار للرجوع الحق عبادة

ورسول الخليفه لمصر عبادة

واعرف نفسك تلاقيك عبادة

طب ليه الصامت حقا عبادة

 ---------------------------------------

معرفش فيكي إلا الشهادة والوجع

ايتام كل يوم بارض الشجاعة بتزرع

تطرح فوارس تفرح قلب الصبيه ياجدع

فيه الشروق يصبح مهما عملوا فيهاالبدع

-----------------------------------------------

لسه يا أقصى جوا قلبي بقرأ تراتيل

مهما كانت الريح العروبه عنك ما تميل

اسود تزحف علشانك وتمشي مليون ميل

يا أقصى أثبت ان قلوبنا حبا إليك بتميل -------------------------------------------------

انا إنسان عائشة بالآه وموجوع على بلادي

واقف وابص بعيوني وانا مكتوف الأيدي

قالوا هتموت  قلت الشهادة بالحق عادي

أنت سلطان وملك قلت دي الخيبة السنادي

 ----------------------------------------------

عاوز اعيش كما الطير حر بفؤادي

أطير في ربوع العروبة عليا تنادي

انزل مكرم في كل مدينة و وادي

أنا العربي فخر النسل من أجدادي

-------------------------------------

 جوا عيون الناس الطيبه بيكون العيد

أما إذا جاء العدا للجهاد اهتف بنشيد

وأنا عمري مسالم وغصن الزيتون بالأيد

وفي الحب اكتب شعر لسومة وفريد

------------------------------------------

رباعيات الشبل

أنا إنسان

للشاعر إبراهيم عبدالفتاح شبل


***********************


***********************

إعلان في أسفل التدوينة

اتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *