جاري تحميل ... فنون

إعلان الرئيسية

جديد فنون

عاجل

إعلان في أعلي التدوينة

جديد موقع علَّم نفسك

جديد علَّم نفسك
ثروت مكايدنقد

قراءة في قصيدة " ببيع وجع " للشاعر/ محمد الشاعر(2)

 

من زاوية نقدية

         حين يكون الشاعر قصيدة

قراءة في قصيدة " ببيع وجع " للشاعر/ محمد الشاعر

بقلم : ثروت مكايد

(2-؟)



دونك قصيدة " ببيع وجع " وهي من شعر العامية المصرية ولشعراء العامية باع في الكشف والبوح عن وجع الروح و...الوطن ومن أعلام شعرنا العامي بيرم التونسي وفؤاد نجم والأبنودي وصلاح جاهين وحجاب وغيرهم فديوان شعر العامية ثري بالشعر والشعراء جميعا ..

ومنهم شاعرنا محمد محمد الشاعر وهاك قصيدته :

" رغم الزهق والعكننه

رغم الحقيقه المؤلمه

بيني وبين الناس

شبه وشبح

وجع ملهاش عدد

بلاقي جوه نفسي

ديب ونمور

وميت مليون أسد

شايف إن أنا

إنسان قوي

وفي الحقيقه

أنا مش قوي

موتي معنوي

والدنيا نازله

معايا صد

***

سعات بحس بإن أنا

مفيش شبيهي

في أي حد

عايش حياة ملهاش وجود

غير في الخيال

عاشق الجمال

وساعات بهد الدنيا هد

ولما باجي للحقيقه

كأني داخل حارة سد

إنسان عجيب

خايب ودايما

مش حويط

وكل كلمه ليها

عندي ألف رد

***

معرفش ليه الدنيا

بتغير وشوشها

كل مادا تصدني

وماشيه عكس

معايا عند

أقول يمين

تمشيه شمال

مش من فراغ

موجوع بجد

ومش دلع

ببيع دلع " .... انتهت القصيدة

وإلى لقاء نكمل فيه القراءة.


***********************


***********************

الوسوم:

إعلان في أسفل التدوينة

اتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *