جاري تحميل ... فنون

إعلان الرئيسية

جديد فنون

عاجل

إعلان في أعلي التدوينة

جديد موقع علَّم نفسك

جديد علَّم نفسك

 

إبراهيم عبدالفتاح شبل

دقهلاوي

قالواأنت تطلع مين في مصر؟

قولت دقهلاوي و سبب النصر

من زمان بني لحب بهيه قصر

من قبل آسر لويس بألف عصر

زرعت الأرض والليمون للعصر

بنيت حضارة فينا لهذا العصر

أحسن حلواني بجد بنى مصر

بجد أنا دقهلاوي وأسمي نصر

وأفتخر بالعالم بجمال معانيها

الدقهلية الرجوله عايشه فيها

بأوقات الخطر بالروح نفديها

أرضهاعاش أعلام الوطن بيها

دا اصل الدقهلية مفيش زيها

وهبتني جمالها بسحر عينيها

فصرت العاشق لنيلها غناويها

دقهلاوي أسمي بقلب معاليها

وعالم وسياسي وامام يناديها

المطربة بصوتها زان حكاويها

بجد درة مصر الكل شهد ليها

و جاد الحق والشعراوي منيها

الباز وأنيس والشناوي وغنيم

طبيب عالمي عايش بأراضيها

وسومة الست ومفيش بعديها

المنصورة عروسة ربنا حاميها

أنا الدقهلاوي منذ التاريخ ليها

شايل مصر جوا القلب أفديها

انا مؤمن بدعي الخير يواتيها

وزي النيل لما بالحب يوافيها

رب الكون هوبرعايته يحميها

والخاين يموت ولايوم يئذيها

دقهلاوي وحر والقمر بالياليها

أنا لها كالعلم مرفوع بحواريها

قالواأنت تطلع مين في مصر؟

أنا دقات الجرس وأذان العصر

والدقهلاوي بمصر فريد العصر

وأسمى كنوزها و سرها بالنصر

الدقهلاوي بالحقيقة فخر مصر

الشاعر/إبراهيم شبل


***********************


***********************

إعلان في أسفل التدوينة

اتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *