جاري تحميل ... فنون

إعلان الرئيسية

جديد فنون

عاجل

إعلان في أعلي التدوينة

جديد موقع علَّم نفسك

جديد علَّم نفسك

 

الشاعر-محمد العليمي العليمي

شهيد اجبارى





ساعات بكون بخاطرى

 واصرارى وبعزيمه استشهد

لما يكون الامر اجبارى

 لاجل ماصون العرض

وكمان بتمنى اروى ترابها

 بدمى واصون الحد

وقبل ما اموت باكل كل

 اعداءى بسنانى وده العهد

فى كل مكان انا موجود

شرطه وجيش انا جاهز

بلبى النداء فورا واجاهد

 بكل صدق و حب احميها

ود الواجب وده الدين

 وده هدفى وامنيتى

بس ساعات بكون شهيد

 اجبارى وفجاءه بدون داعى

بخرج اجيب قوتى لولادى

 واموت ساعات فى القطر

وساعات البيت يضيق

 برضوا على صاحبه المالك

 وينزل كوم تراب بدون

 ذنب على دماغى

وساعات وساعات وياما

 ساعات بكون ضحيه

للاهمال او خراب الذمه

 ولا حتى يكون بالرشوه

وفى الاخر يقولوا شهيد

 وطنه وظروفها ويقبلوا الديه

منا مصلوب على بابك

 وبوابك وتاج راسك

وانا الحارس وانا الغلبان

 وانا منك فى كل احوالك

وانا راضي وانا صابر وانا

 العشمان بكره فى خيرك

انا بوعدك على الصبر

 وبوصى بيه اهلى كمان

انا بركان فى حمايتك

والطايع لقوانينك وعاداتك

لانى اما شهيد اجبارى

واما ميت من الهجران


***********************


***********************

إعلان في أسفل التدوينة

اتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *