جاري تحميل ... فنون

إعلان الرئيسية

جديد فنون

عاجل

إعلان في أعلي التدوينة

جديد موقع علَّم نفسك

جديد علَّم نفسك

 

ذكريات جميلة

محمد حبشي


1-  أيوه انا ساكن جوة الحفرة ،

مع عفريت

ب يحب الكفرة ،

حرق لي هدومي ، وأثناء نومي ،

قام وسرقنا ، ولَم ورقنا ،

أش ب كومي

رزق بلدنا ،

مات أولادنا زي الحشرة ..

ضرب الضربة ،

رمانا

ب حَربة ،

فتح التُربة ، وفاز ب العَشَرَة ..

2- أيوة انا قاعد ب العب طاولة ،

وسط العَفَرَة ،

ف مقهى الدولة ،

مع سلطان

عايش في الجنة ،

مع جواريه من الستات ،

أكل التورتة ،

وسابني ف ورطة ،

باع حواريه ، وساب لي فُتات ،

وكلاب عايشة

وسط غيطان ،

ماسكة ف إيدها كل خيطان ،

واحنا عرايس خلف حيطان ،

خسرنا الحلم

ف آخر

جولة ،

عايشين بلا قوة ولا حَوْلَ ..

3- أيوة انا ساكن جوة الحفرة ،

وساكت دايماً

غصبٍ عني ،

وقاعد ظلي جنبي يغني ،

ومعاه ذنبى ، وكورال خيبتي ..

وليه

يا حبيبتي ،

سايبة الدمع زمان مستني ،

تطلع شمسي ،

تزرع قوتي ،

يصعد نجمي ، ويعود صوتي ،

واعيش تاني عمري كأني ،

طفل وليد

من غير كسرة ،

حلم جديد من غير حسرة ..

4- أيوة انا عازم ، فى الفضا روحي ،

وصمت آهاتي ،

وكل جروحي ..

ودابح يأسي ، وجروح نفسي ،

وحاشي ف راسي

مليون فكرة ..

وطابخ حلمي ، وعامل فتة ،

وعازم عيسى

وموسى

ومَتَّى ،

ف حلقة ذكر من غير فتنة ،

من غير أُمَرَا ووزَرَا

وسُفَرا ،

حوالين سفرة طويلة ف بيتنا ..

5- أيوة انا دافن صوتي ف صدري ،

وسايب حوتي ، في بحور صبري ..

وحابس خوفي ،

في كهوف

جوفي ..

وعايش ميت ، من غير ما ادري ..

وكمان شايل إسمي وهمِّي ،

وحلم مغَمِّي ،

ب يجري ف دمي ..

وخايف موجة ، تمحِي الذكرى ،

وشايف بكرة ،

وآخرة صبري ،

ورياح غدر ، ب تحفر قبري ..

6- أيوة انا عايم ف بحار نومي ،

وساعات يومي ،

يعوم على عومي ..

وساعات حلم ،

زي الجِنِّي ،

يوعد يبعد ، يخلِف ظني ..

وساعات يعند  ،

يهرب مني ،

وأعيش تايه وسط الزحمة ،

عاشق دنيا ،

مفيهاش

رحمة ..

عايش عمري من غير طفرة ..

لابس عمة ،

من غير ذمة ،

لافف حلمي ف ورقة بفرة ..

7-  أيوة انا ساكن ، فى سجون ألمي ..

وجنون روحى ،

ب يرفع علمي ،

وينَسيني

مواقف خطرة ،

تجرف أملي ، شوية مطرة ..

وافضل عمري ، أمْلَى فى حبري ،

واكتب جرحي ،

ب حروف

عِبري ..

وانسى ف غُمة ،

قضايا الأمة ،

واعقد قمة ، ما بين الكفرة ،

وارسم خط ، وافك الشفرة ..


***********************


***********************

الوسوم:

إعلان في أسفل التدوينة

اتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *