محاكمة التاريخ فى: رواية…ليلةٌ فى حياة كاتب
*للأديب : مجدى جعفر _ مصر
* قراءة نقدية وترجمة : حامد
حبيب_ مصر
محاكمة التاريخ فى: رواية…ليلةٌ فى حياة كاتب
*للأديب : مجدى
جعفر _ مصر
* قراءة نقدية وترجمة : حامد
حبيب_ مصر
{١}
*للأديب : مجدى
جعفر _ مصر
* قراءة نقدية وترجمة : حامد
حبيب_ مصر
—-----------------------------
*هناك رواياتٌ يصعُبُ علي القارئ قراءتها، ولانعنى بذلك تلك
القراءة المعتادة ، إنما نعنى
بقراءتها ،
سبر أغوارهِا وفهم أسرارها،والوقوف على مغزاها
…تلك القراءةُ التى نعنيها.
وقد يضيقُ بها بعضُ الادباءِ صدراً
، لأنهم اعتادوا
قراءة الروايات التقليدية وليس
لديهم الرغبةُ فى
التعامُل مع تلك النوعية
من الروايات ، ولاالصبر
عليها.
فنحنُ أمام رواية تفكيكية ، تحتاجُ من القارئ أن يُعيد تركيبها والوصول إلى
جُملةِ مغزاها ، فإن لم يحدث فلم تُقرأ الرواية كما ينبغى.
وتحتاجُ إلى إعادة قراءة ، فهى
أشبه بكنزٍ مدفون في الأعماق فى
مكانٍ ما ، مَن يريد الوصول إليه
يحتاجُ إلى مُعدات حفرٍ حديثة ، وكيفية التدريب عليها
، ومعارف حسابية دقيقة
لتقدير العُمق، والاستعانة بعوامل
أخرى ، أهمها الصبر، وأن يكونَ دقيقاً حذِراً عند الوصول إليه،حتى لاتضيعُ جهودَه
، فالجهلُ في مثل هذا الأمر يُشبه ماذكره(الهمدانى) فى كتابِه "الإكليل " فى باب
"القبوريات" ، حيث استحضر مثالاً
لأُناس خرقوا قلعة "ضهر"
_وهى قلعة معروفة باليمن _ لاعتقادهم أن
فيها كنز،
ودخلوا ومعهم السّرج
(المصابيح) ، فلما تغلغلوا انطفأت
السّرج، فغادروا على أعقابهم معتقدين أنّ الجنَّ أطفأها" فقال:
إن الأمر ليس كذلك،إنما وصلوا
لمرحلة انقطع فيها النسيم،فكان لابد من انطفاء السّرج.
والمقصود ،أنه من يقرأ هذه الروايات لابد أن يكون لديه من السعة الثقافية
والغِنى الفكرى مايُمكّنه من تخطّى عقباتها والوصول للمغزى الحقيقى.
*زمن الرواية…
تمّ اختزاله في ليلةٍ ،من خلال ماحكاه بطل الرواية
للمحرّر الصحفي ،
مع اعتبار اختلاف
الأزمنة وامتدادها عبر فترات تاريخية عميقة امتدت
من عصر الأسرات الأولى
حتى وقتنا الحاضر ، وما اكتنفته من أحداث واعتقادات
ومذاهب وأنظمة ومواقف ورؤى متعددة
ومتباينة.
*الاماكن…
تعدّدت بين الريف والحضر والغابة..
*الشخصيات….
وصل تعدادها إلى
نحو خمس وأربعين
ومائة شخصية تقريباً (بطريقة إحصائية قمنا بها) مابين
شخصيات مؤسِّسة للرواية ، وشخصيات مُستدعاة
من التاريخ ، وشخصيات هامشية وشخصيات من حيوانات الغابة ،لكنها قامت
بأدوار هامة أيضاً
فى مجريات الرواية.
وتلك الكثرة فى
تعدّد الشخصيات مغزاها :
أنّ الشخصية بالنسبة لعامِلَى الزمان
والمكان ، كان لها الدور المؤثِر
والفعّال فى كل زمان ومكان،باعتبارها
صاحبة اليد العليا في التأثير
والتغيير والتحويل ، وكانّ الكاتب يريد أن
يثبت فى النهاية : أننا أولاً وأخيراً
بيدنا الأمر ، وكل تأثير
إيجابي أوسلبى
مرجعه للشخصية فى كل زمان ومكان.
وقد كانت الرواية محاكمة
للشخصيات التاريخية
على مدار الزمن
، وفى كل مكان ، وإثبات
مدى الانفصال بين الحاضر
والماضي مُمثَّلاً فى تلك
العلاقة التى أوردتها الرواية فى شغف الاب"أستاذ التاريخ" لرؤية
ابنه أولقائه أوسماع صوته دون جدوى…جمود الحاضر فى الاستفادة من الماضي
..عدم الانصات إلى عِبَره وعظاته وتجاربه.
كانت هناك تعرية للتاريخ وافتضاحه
عبر أشخاصه وأحداثه ،وعدم الرضى عن كثيره.
وفى صفحتى(٧٠/٦٩) يقول:" اسمع ياولدى ..اسمع منى.. ماأقوله لك ، لايصلح معه كلمة "ثيوقراط" -
و أيديولوجيا ، لاختلاف التركيبات
الدينية بين
الدينيين،ولكن حتى تنتهى من فقهٍ
لاترى له داعٍ،
فقه الأمة ، فسيورثنا
سيدى وسيدك ( معاوية) ل(يزيد) ، فإذا وصلنا ل( مروان الحمار ) ، أُطعِمت
لحم (ابن المقفّع) على مائدة(المنصور) ، وفى ليلة
واحدة طُف على خمسين
امرأة ، وصلِّ خمسين ركعة،واذبح خمسين برمكياً مع ( هارون الرشيد ).
ومع الحرف (ق) الذي يضاهى
جبل قاف ، أقم
المشانق،لأنّ راي الخليفة غير رأيك.
وحتى لو كنت الملكي ش الصالح(صلاح
الدين) ، وزّع الممالك على أبنائك
وأبناء أخيك ، وليقايض
أحدهم فلسطين بعكا ،
مجاملةً لصديقه من الأجانب أو خمسين امرأة من اللدن.بِع نفسك مثل( برقوق ) في سوق
النخاسة
حتى تصل وتحكم على شرط احتقار الأرض وآلفلاح وابن مصر". ويدّعى البعض
أنّ(محمد على) هو بانى مصر، وهذا كذب،إنما كان يبحث عن أرضٍ يأخذها ، وجَدها..أصلحها، ونحن كما نحن ،مثل
طُعم الأرض، مهما قُطِعنا تنمو ، ولايعنينا الأمر".
ويحاول الكاتب إثبات مسألة أنّ الزمن يعيد نفسه،
مسألة تدوير التاريخ عبر الشخصيات، وان اختلف الزمان والمكان
ومسمّيات تلك الشخصيات.
وهو ما تستطيع ملاحظته عبر قراءتك
للرواية التى
ارتحل فيها الكاتب بين الحاضر والماضي فى ارتداد سريع بينهما عبر تقابل
بينهما لإثبات ذلك النسخ الذى تحدثنا عنه، باعتبار الحاضر نسخاً للماضى، ومع ذلك
لانستفيد بعبرِه وعظاتِه .
History trial:
;;;;;;;;! (A novel… A night in the life of a writer)!;;;;;;;;
(1)
* Author:
Magdy Gaafar_Egypt
* Critical
reading and translation by:
Hamed Habib - Egypt
—--------------
* There are novels that are difficult for the reader to read, and we do
not mean that usual reading, rather we mean
reading it, to reach its
depths,
understanding its secrets,
and standing on its significance... That is the reading that we mean.
Some writers may be upset by
it, because they are used to it
Read traditional novels and
have no desire to dealing with that kind of novels, and no patience on her.
We are facing a
deconstructive novel, which requires the reader to reconstruct it and reach its
meaningful sentence. If this did not happen, then the novel was not read as it
should be.
And you need to re-read it,
as it is like a treasure buried in the depths somewhere, whoever wants to reach
it,
He needs modern drilling
equipment, how to train on it, and accurate mathematical knowledge to estimate
the depth, and seek the help of other factors, the most important of which is
patience, and to be careful and accurate when reaching it, so that his efforts
are not wasted.
In the chapter
"Al-Qaburiyat", where he cites an example of people who entered the
castle of "Dahr" - a well-known castle in Yemen -because they
believed that there was a treasure in it, and they entered it with the
lamps,and when they penetrated, the lamps were
extinguished, so they left on
their heels believing that the jinn extinguished them.” He said: It is no so,
but they reached a stage where the breeze ceased, so the saddle had to be
extinguished.
What is meant is that whoever
reads these novels must have the cultural capacity and intellectual richness
that enables him to overcome their obstacles and reach the meaning.
Real.
The time of the novel...
It was reduced to one night,
through what the protagonist recounted for the journalist editor, considering
the different times and their
extension through deep historical periods that extended from the era of the
first dynasties to the present time, and the many and disparate events,
beliefs, doctrines, systems, positions and visions that surrounded them.
*the places…
It varied between rural,
urban and forest..
*Characters….
Its number reached about
forty-five and approximately one hundred personalities (by a statistical method
that we carried out) between founding
characters of the novel, and
summoned characters from history, marginal characters and characters from
forest animals, but they also played important roles in the course of the novel.
And that abundance in the
multiplicity of personalities is its significance: that the personality, in
relation to the factors of time and place, had an influential and effective
role in every time and place.
As ut has the upper hand in
influence, change and transformation, and the writer wanted to prove in the
end: We are first and foremost in control of the matter, and every positive or
negative influence has its reference to the personality in every time and place.
The novel was a trial of
historical figures over the course of time, and everywhere, and proving the extent
of the separation between the present and the past represented in those
The relationship mentioned by
the novel in the passion of the father, “the history professor,” to see his
son, meet him, or hear his voice, to no avail… the stagnation of the present in
benefiting from the past
.. Not listening to it through his sermons and experiences.
There was a stripping of
history and its exposure through its people and events, and dissatisfaction
with much of it.
And on my page (69/70) he
says: “Listen, my son, listen to me..Religious
is between the religious, but
until you finish jurisprudence you don't see to it
a need, the jurisprudence of
the nation, so my master and your master (Muawiyah) will bequeath us to
(Yazid), so if we reach (Marwan the donkey),
you were fed the meat of (Ibn
Al-Muqaffa) at the table of (Al-Mansur),
and in one night,
circumambulate fifty women, pour fifty rak'ahs, and slaughter fifty Barmaki
with (Harun al-Rashid).
Even if you were the good
king (Saladin), distribute the kingdoms to your sons and nephews, and let one
of them exchange Palestine for Acre, courtesy of his foreign friend or fifty
women from the city. Sell yourself like (Barquq) in the slavery's market until
it reaches and rules on the
condition of contempt for the land, the farmer and the son of Egypt.” Some
claim that (Muhammad Ali) is the builder of Egypt, and this is a lie, but he
was looking for land to take, he found it.. repaired it,
and we are as we are, like
the bait of the earth, no matter how cut we are grow, we don't care."
The writer tried to prove the
issue that time repeats itself.
the issue of recycling
history through personalities, even if the time, place, and the names of those
characters differed.which you can notice by reading the novel that In it, the
writer traveled between the present and the past in a rapid retreat between
them through a confrontation between them to prove that copying that we talked
about, considering the present as copying the past, and yet we do not benefit
from his sermons.,