الشعر الإنجليزي…البنية والتاريخ دراسة لقصيدة رُكن كتاب الشعراء
الشعر الإنجليزي…البنية والتاريخ
_دراسة لقصيدة رُكن كتاب الشعراء "
_ل(جين أشتون
)_ انجلترا
_بقلم : بهاء
الصالحى_مصر
_ترجمة : حامد حبيب_مصر
¶|"
مؤتمر"ملتقى النقد الأدبي العالمي"¶|
_اليوم الأول(٢١ يناير ٢٠٢٣م)
------------------------------
—----------------------
قراءة الشعر
الانجليزي لابد أن تستبطن فيه البعد المعرفي المتعلق بالتراكم الحضاري مع استمرار
الشعور بتألق الذات الحضارية تمشيا مع روح
الماجنا كارتا التي تحكم الوعي الانجليزي عبر التاريخ المعاصر، وهو امر يربطنا
بجماليات التلقي لان الشاعر كمثقف عضوي يسعى للتأثير انطلاقا من مفهوم الإبداع
الإنساني كقيمة مضافة .
وهنا نستدعي
مقولة الدكتور عز الدين اسماعيل في دراسته المعنونة ب مناهج النقد الادبي بين
المعيارية والوصفية ،دراسة منشورة بمجلة فصول ، مج ١ ع ٢ القاهرة ١٩٨١ص ٢٣بضرورة
وعي الكاتب/ المؤلف أن عملية القراءة أصبحت بالغة التعقيد وذلك لان طبيعة الظاهرة
الأدبية تفرض لها وجودا خاصا، لأنها جماع في شبكة بالغة التعقيد ،تضم الذاتي
والموضوعي والفرد المبدع والجمهور المتلقي ومستويات الوعي والمناخ الاجتماعي
والبعد التاريخي ،وكلها عناصر مرنة تتبادل أماكنها من حيث الفاعلية من حالة لأخرى.
واستنادا
لفكرة ان الموضوع هو الفيصل ويترتب عليه ذلك التأثير الذي ثري به ترجمة قصيدة
الأرض اليباب التي ابتدعها ت س اليوت عندما أراد لاوربا في ان يبحث عن معني
للثقافة الأوربية ان تستعيد هويتها في اغتراب الهويات وتصارعها حتي الموت فلجأ
لاستنهاض كم الأساطير التي توارثها العقل الأوربي، هنا يأتي استنهاض الثابت المعرفي كنوع من الجدل
للذات في بعدها المعرفي ذي الصفة الاستشرافية للمستقبل خاصة في الواقع الانجليزي
الذي يتجادل حول هوية موحدة .
هنا قضية
هامة ماهي العلاقة مابين المحتوي المعرفي والتراث الشكلي للقصيدة ، هنا الفيصل في
تحديد وظيفة الشعر ، هل الامتاع ام التنوير هنا يتحقق مفهوم مستويات الوعي والمناخ
الاجتماعي والبعد التاريخي الذي ورد في الإطار الاسترشادي السابق ، ومن هنا نجد
أنفسنا طارحين عدة اشكاليات طرحها علينا ذلك النص :
جاءت دلالة
العنوان كتاب الشعراء ،هنا كتاب بمعني دلالة حال وكذلك رؤية واقع الشعر في ذلك
الزمن تغايرت فيه علاقات القوي داخل قلب العالم وهنا كتاب تعني وصف حال وهنا طرح
المضمون المعرفي الذي سيترتب عليه نوع من تحديد اللغة الفنية التي تحتويها القصيدة
وهي اضمار الذات الغير معرفة بحكم حالية الواق وذلك أسوة بقياس شيء غير معرف علي
شيء معرف تحقق تاريخيا هنا تكون المقابلة الذهنية وذلك الاستدعاء لشخص مثل ادجار
الان بو الناقد والمؤلف الأمريكي الذي ولد عام ١٨٠٩ وهو من مبدعي الرواية القوطية
وهي صنف أدبي يجمع بين التناقضات مابين الرومانسية والجريمة فيما يطلق عليه الرعب
الرومانسي وهو مادة ثرية للسينما وذلك الاستدعاء لمبدع أمريكي علما بأن تاريخ
انجلترا ادبيا أثري من تاريخ امريكا ، ولكن ذلك الاستدعاء يقوم بالإسقاط علي واقع
اوربا خاصة بعد مشروع الحرب العالمية الثانية وتداعياتها المجتمعية .
وكأن شاعرتنا
تريد أن تستدعي معادلا موضوعيا يوافق حالة التداخل المعقد في صنع الوعي الأوربي من
خلال سيطرة المنتج الثقافي الأمريكي علي وعي الأوربي بعد الحرب العالمية الثانية ،
هنا يأتي العنوان كتاب الشعراء مع رصد ملامح الذات غير المتحققة من خلال الايحاء
بالنمط الحركي المؤدي حيث ترسم البعد المكاني :
عقلي مثل ركن
في كتاب صغير / مكان ديورا ما بنيته لأعيش فيه .
هنا ايها
السادة تقدم لنا الشاعرة ارقي انواع الكتابة الرقمية من خلال الاستعانة بعدة
مصطلحات للشعر القارئ بضآلة التحقق الإنساني أمام ذلك العصر الذي يتميز بالذكاء
الصناعي وسيطرة الآلة، فقد تضاءلت الذات مع اتقان الإنسان المعاصر للديوراما وهو
علم صناعة المصغرات، والدليل علي ذلك اندماج الذات في ممارسات مفروضة عليه فأبعدته
عن انسانيته، فنتاج عصر المصغرات صارت
زاوية رؤية الإنسان لذاته مرتبطة بمهنته دون ثقافته والفارق بينهما كبير .
تتعدد
مستويات الصراع حيث يسهل قراءة ذلك الصراع الثقافي من خلال :
قصيدة كتبت
بيد السادة / أشعر بالظلام في كلماته / كأني اقرأ في عقلي من خلال عقله .
هنا تتوافق
تلك النتيجة مع البيت الثاني :
مكان ديو
راما بنيته لأعيش فيه .
هنا العلاقات
النسبية مابين الذوات من خلال تنامي الشعور بالعجز ، هنا العلاقات السببية مابين
الصور وحكمة العنوان حيث الشعراء هم ضمير اي أمة والمعبرين عن وجدانها وكأن
شاعرتنا تقوم بمعارضة علي قصيدة الأرض اليباب ل ت س اليوت بسبب دقة اللحظة
الحضارية التي تعانيها أوربا الان ، من
الوعي الطائف وتراجع القيم التي صنعت الحضارة الانجليزية عبر أوربا.
الهدف الاسمي
للكتابة الرقمية في هذه الحالة هو استنهاض الصورة المتكاملة لكتاب الشعراء كممثل
للثقافة الأوربية حاليا ونموذج أدجار ألان بو النمط الإبداعي المتناقض والذي
يستدعي كم التناقضات التي يدير بها الجناح الغربي لاوربا قلب أوروبا ،وهنا دلالة
الاستدعاء ونجاح الشاعرة في خلق معادلات موضوعية للواقع ،وبذلك تكون وظيفة الشعر
قد تحققت علي مستوي الشكل الراقي من خلال جودة النماذج والأشكال المستدعاة
للاستدلال المعرفي والشعوري
أبها السادة
نحن بصدد قصيدة ستحيا عبر التاريخ لصدقها وتكامل بنيتها المعرفية وتحقيقها لروح
الواقع الأوربي المعاصر ،فشكرا لمن امتعنا بترجمتها وهكذا يكون التثاقف المنتج لحضارة انسانية .
English poetry"
Structure and history"
A study of the poem :"A poets book nook
Poem
by Jean
Ashton
By :Baha'a Al_Salhi_Egypt.
Reading English poetry must internalize in it the cognitive
dimension related to the accumulation of civilization with the continuation of
the feeling of the brilliance of the civilized self in line with the spirit of
the Magna Carta that governs English awareness throughout contemporary history,
which is something that connects us to the aesthetics of reception because the
poet as an organic intellectual seeks to influence based on the concept of
human creativity as an added value.
Here we recall the statement of Dr. Ezz El-Din Ismail in his
study entitled Methods of Literary Criticism between Normative and Descriptive,
a study published in Fosoul magazine, Vol. 1,
p. 2, Cairo 1981,
p.
because it is intercourse in a very complex network, which
includes the subjective, the objective, the creative individual, the receiving
audience, levels of awareness, the social climate, and the historical
dimension, all of which are flexible elements that exchange their places in
terms of effectiveness from one case to another.
and based on the idea that the topic is the decisive factor and
that influence that enriches the translation of the poem The Waste Land
invented by( T.S Eliot) when he wanted Europe to search for a meaning for
European culture to regain its identity in the alienation of identities and
their struggle to death, he resorted to awakening the number of myths that the
European mind inherited.
Here comes the mobilization of the cognitive constant as a kind
of argument for the self in its dimension
Forward-looking knowledge
for the future, especially in the English reality that is arguing
about a unified identity.. Here is an important issue:
What is the relationship between the cognitive content and the
formal heritage of the poem.. Here is the decisive point in determining the
function of poetry, is it enjoyment or enlightenment?
Here it is achieved
The concept of levels of consciousness and climate
The social and historical dimension mentioned in the previous
guiding framework, and from here we find ourselves raising several issues
raised by that text:
The indication of the title “The Corner of the Book of Poets”
came here to denote that time in which the relations of the forces differed
within the heart of the world, and here the epistemological issue was raised,
which will result in a kind of defining
The artistic language that the poem contains, which is the
implication of the self that is not defined by virtue of the current reality,
similar to comparing something unknown to something known that has been
achieved historically.
Hence, the mental interview
and to summon a person like (Edgar Allan Poe) _ the well-known
American critic and author who was born in 1809 AD_
and he is one of the creators of the Gothic novel, which is a literary genre
that combines contradictions between romance and crime_
_ In what is called romantic horror _
and it is a rich material for cinema, and that summons a creator
American, knowing that the history of England
literally richer than the history of America, but that recall
It projects the reality of Europe, especially after World War II,
and its societal repercussions.
as if the poet wants to summon
Objectively moderate, corresponding to the state of complex
overlap in the making of European consciousness through the domination of the
American cultural product over the European human consciousness, through
Suggestion of the movement pattern leading
To plot the spatial dimension:
My mind is like a corner of a little book
A diorama I built to live in.
The poet presents here the finest types of digital writing
through the use of several terms for poetry, to denote the meagerness of the
human entity in front of the era that is characterized by
With artificial intelligence and machine control, the self has
diminished with modern man's mastery of diorama
It is the science of making miniatures) and its meaning is:
Self-integration in practices imposed on him, which distanced him
from his humanity, thus resulting in the age of miniatures
He influenced the human profession without his culture, and the
difference between them is great.
There are many levels of conflict, as it is easy to read that
cultural conflict through:
A poem written by gentlemen's hands
I feel the darkness in his words
It's like I'm reading my mind through his mind."
Here, that result corresponds to the second house:
A "diorama" I built to live in.
Here, the relative relationships between subjects through the
growing sense of helplessness. Here, the relative relationships between images
and the wisdom of the title.
Where poets are the conscience of any nation
And the expressions of her sentiments. As if our poetess opposes
the poem "The Waste Land" by (TS Eliot), because of the subtlety of
the civilizational moment that Europe is experiencing now, from a decline in
values.
The ultimate goal of digital writing in this case is to mobilize
the integrated image of the Book of Poets as a representative of European
culture today.
Objective equations of reality, and thus the function of poetry
has been achieved at the level of the sublime form.
Gentlemen, we are in the process of a poem that will live
throughout history, due to its sincerity and integrity of its cognitive
structure, and its realization of the spirit of reality.
Contemporary literary, thanks to those who enjoyed translating
it, and this is how the acculturation is the product of human civilization.